Dashb. demont.
About MyselfMijn BX-enBX TechniekRT-WEBVakantie's

 

Tips 
Versnellingbak 
Onderhoud 
Motor 
Dashboard 

 

[Home][BX Techniek][Dashboard][Dashb. demont.]

[Dashb. demont.][dashboardmeters][Middenpaneeltje][Kachel-Ven][Kachelradiateur]


Foto Beschrijving van het Dashboard uitbouwen.
Lees voor werkwijze omschrijving.

"Dashboard"pagina

Klik op de foto voor een vergroting.

Stuur:
Zet het stuur in de rechtuitstand, makkelijk voor montage straks. Haal de afdekplaat van het stuur los en draai de moer (22 mm) los. Haal de moer er niet helemaal af maar laat hem de laatste slag zitten. Nu kun je het stuur van de naaf lostrekken (heen en weer wrikken. Doordat de moer nog op de schroefdraad zit loop je niet de kans dat hij er af schiet want hij stuit dan tegen de moer, en heb je later geen Citroen-teken in je voorhoofd staan. Verwijder nu de moer helemaal en haal het stuur er af.

Het klokkenwerk: dit kan apart gedemonteerd worden.
Dit is om de lampjes te vernieuwen in het klokkenwerk.
Hier is een aparte beschrijving van op Dashboard.
Klik op de foto. voor Klokkenspel te demonteren.

Haal de beplating op de stuurkolom los. De onderplaat zit met 4 of 5 schroeven aan het bovengedeelte vast, en met twee kleine schroefjes achter de plaats waar ooit het stuur zat.

Als de onderplaat los is kun je ook de kleine plaatjes rondom de stengels (ruitenwisser/knipperlicht) weghalen.

De stengels zelf zitten met twee schroefjes elk vast, aan de onderkant van de stengels. Verwijder ook deze stengels. Losdraaien en stekkers lostrekken is voldoende.

Nu moet je de klokkengeheel uit de schotel schroeven. Er zitten vier schroeven totaal in, aan de zijkant.

Aan de bovenkant zit bij eerdere type nog een soort klemmetje.

verwijder deze met een schroevendraaier.

Als je het klokkenwerk uit de schotel hebt, kun je de schakelaars uit de schotel drukken. Je moet ze van achter uit de schotel naar buiten drukken en niet aan de buitenkant een schroevendraaier of zo er onder zetten, dan breken de schakelaars in tweeën, en kun je ze weggooien.

Rechterkant.

De schakelaars lostrekken van de stekkers (even de kleurcode en plaats noteren vooraf want deze zijn wel te verwisselen). Nu kun je de stekkers door de schotel terugtrekken en is de schotel los

Linkerkant.

De schakelaars lostrekken van de stekkers (even de kleurcode en plaats noteren vooraf want deze zijn wel te verwisselen). Nu kun je de stekkers door de schotel terugtrekken en is de schotel los.

Dan de stekkers door de schotel drukken.

Middenpaneeltje demonteren.

Hier is een aparte beschrijving van op Dashboard.
Klik op de foto. voor Middenpaneeltje te demonteren.

Demonteren van het kastje.

Hier is een aparte beschrijving van op Dashboard.
Klik op de foto. Om het bovenste dashboardkastje te demonteren.

Demonteren van het onderkastje.

Hier is een aparte beschrijving van op Dashboard.
Klik op de foto. Om het onderste dashboardkastje te demonteren.

Achter het al eerder beschreven kachelpaneeltje zit een wit plaatje waarop de drie kachelknoppen zaten. Dit plaatje zit met vier schroeven vast, schroeven verwijderen maar plaatje laten zitten, er zitten namelijk kabels aan voor de kachelbediening, als die losraken ben je verder van huis.

De radio is voor elk merk en type weer anders, hij moet er wel uit, anders lukt het niet.

Hier kun je zien hoe het klepje verwijderd kan worden.

Dan de centenbak en asbak er uit, gewoon trekken.

Als je portieropenlaatstaansignalering hebt, deze zit gewoon geklikt en kun je er zo uit trekken. Stekker hiervan ook los en terugdrukken door het gat in het dashboard.

Achter de asbak en deze portieropenhoudtsignalering zit een schroef voor het dashboard, deze schroeven (weer 2 stuks dus) ook verwijderen.

Onder bij het stuurkolom zitten twee M6-bouten (sleutel 10) die er uit moeten.

Dan gaan we naar de voetenbakken van de bestuurder en passagier. Onder het dashboard zit aan elke zijde een M6-bouten (sleutel 10) die er uit moeten. Dus een links en een rechts.

Maak dan het stuurkolom los. (vier bouten)

Laat onder aan de stuurkolom de koppeling van de stuuras zitten.

Dan gaan we naar de motorruimte, vanuit de paravanbak moeten we twee moertjes, eveneens M6 sleutel 10, losdraaien, en wel de volgende. Op de motorkap scharnierschroef zit een koperen aardingsstrip. Deze strip de paravanbak in volgen (plm. 10 cm), tot onder het rooster. Je kunt nu een moer voelen, achter de ruitensproeierreservoirs. Deze moer links en rechts verwijderen.

Het handig zijn om de raamstijl beplating los te maken dan heb je meer ruimte om het dashboard naar je toe te trekken.

Loshalen van het dashboard is nu een kwestie van het lostrekken van het geheel.

Let op het volgende: de kabelbomen zitten op verschillende plekken vast met tie-raps (van die ratelplasticjes) Deze plasticjes (dus NIET de kabelboom zelf) moet je doorknippen, en nieuwe gebruiken bij montage.

Let bij montage op het volgende: de stekkers en kabels op de betreffende plaatsen en gaten doorvoeren, een tekening vooraf maken wil goed helpen bij terugplaatsing.
De luchtslurven willen wel eens tegenwerken bij plaatsing, goed op letten bij de uitstroomopeningen, als je het geheel terugbouwt.

Hier het dashboard geheel uitgenomen.


Deze pagina is tot stand gekomen dankzij
 IJsbrant Smitt

Lees voor werkwijze omschrijving.

"Dashboard" pagina
 

Succes met de klus

Top

[Up][Next]

Copyright (c) 2005 RT- WEB design. All rights reserved.
Update 03-10-2009

roel@citroenbx.nl