Stuur: Zet het stuur in de rechtuitstand,
makkelijk voor montage straks. Haal de afdekplaat van het stuur los en draai de
moer (22 mm) los. Haal de moer er niet helemaal af maar laat hem de laatste slag
zitten. Nu kun je het stuur van de naaf lostrekken (heen en weer wrikken. Doordat
de moer nog op de schroefdraad zit loop je niet de kans dat hij er af schiet want
hij stuit dan tegen de moer, en heb je later geen Citroen-teken in je voorhoofd
staan. Verwijder nu de moer helemaal en haal het stuur er af.
|
|
Het klokkenwerk: dit kan apart gedemonteerd
worden. Dit is om de lampjes te vernieuwen in het klokkenwerk. Hier is
een aparte beschrijving van op Dashboard.
Klik op de foto.
voor Klokkenspel te demonteren.
|
|
Haal de beplating op de stuurkolom los. De onderplaat
zit met 4 of 5 schroeven aan het bovengedeelte vast, en met twee kleine schroefjes
achter de plaats waar ooit het stuur zat.
|
|
Als de onderplaat los is kun je ook de kleine
plaatjes rondom de stengels (ruitenwisser/knipperlicht) weghalen.
|
|
De stengels zelf zitten met twee schroefjes
elk vast, aan de onderkant van de stengels. Verwijder ook deze stengels. Losdraaien
en stekkers lostrekken is voldoende.
|
|
Nu moet je de klokkengeheel uit de schotel
schroeven. Er zitten vier schroeven totaal in, aan de zijkant.
|
|
Aan de bovenkant zit bij eerdere type nog een soort
klemmetje.
verwijder deze met een schroevendraaier.
|
|
Als je het klokkenwerk uit de schotel hebt, kun je de
schakelaars uit de schotel drukken. Je moet ze van achter uit de schotel naar
buiten drukken en niet aan de buitenkant een schroevendraaier of zo er onder zetten,
dan breken de schakelaars in tweeën, en kun je ze weggooien.
|
|
Rechterkant.
De schakelaars lostrekken
van de stekkers (even de kleurcode en plaats noteren vooraf want deze zijn wel
te verwisselen). Nu kun je de stekkers door de schotel terugtrekken en is de schotel
los
|
|
Linkerkant.
De schakelaars lostrekken
van de stekkers (even de kleurcode en plaats noteren vooraf want deze zijn wel
te verwisselen). Nu kun je de stekkers door de schotel terugtrekken en is de schotel
los.
|
|
Dan de stekkers door de schotel drukken.
|
|
Middenpaneeltje demonteren.
Hier is een aparte
beschrijving van op Dashboard.
Klik op de
foto. voor Middenpaneeltje te demonteren.
|
|
Demonteren van het kastje.
Hier is een aparte
beschrijving van op Dashboard.
Klik
op de foto. Om het bovenste dashboardkastje te demonteren.
|
|
Demonteren van het onderkastje.
Hier is een
aparte beschrijving van op Dashboard.
Klik
op de foto. Om het onderste dashboardkastje te demonteren.
|
|
Achter het al eerder beschreven kachelpaneeltje zit
een wit plaatje waarop de drie kachelknoppen zaten. Dit plaatje zit met vier schroeven
vast, schroeven verwijderen maar plaatje laten zitten, er zitten namelijk kabels
aan voor de kachelbediening, als die losraken ben je verder van huis.
|
|
De radio is voor elk merk en type weer anders, hij moet
er wel uit, anders lukt het niet.
Hier kun je zien hoe het klepje verwijderd
kan worden.
|
|
Dan de centenbak en asbak er uit, gewoon trekken.
|
|
Als je portieropenlaatstaansignalering hebt, deze zit
gewoon geklikt en kun je er zo uit trekken. Stekker hiervan ook los en terugdrukken
door het gat in het dashboard.
|
|
Achter de asbak en deze portieropenhoudtsignalering
zit een schroef voor het dashboard, deze schroeven (weer 2 stuks dus) ook verwijderen.
|
|
Onder bij het stuurkolom zitten twee M6-bouten (sleutel
10) die er uit moeten.
|
|
Dan gaan we naar de voetenbakken van de bestuurder en
passagier. Onder het dashboard zit aan elke zijde een M6-bouten (sleutel 10) die
er uit moeten. Dus een links en een rechts.
|
|
Maak dan het stuurkolom los. (vier bouten)
Laat
onder aan de stuurkolom de koppeling van de stuuras zitten.
|
|
Dan gaan we naar de motorruimte, vanuit de paravanbak
moeten we twee moertjes, eveneens M6 sleutel 10, losdraaien, en wel de volgende.
Op de motorkap scharnierschroef zit een koperen aardingsstrip. Deze strip de paravanbak
in volgen (plm. 10 cm), tot onder het rooster. Je kunt nu een moer voelen, achter
de ruitensproeierreservoirs. Deze moer links en rechts verwijderen.
|
|
Het handig zijn om de raamstijl beplating los te maken
dan heb je meer ruimte om het dashboard naar je toe te trekken.
|
|
Loshalen van het dashboard is nu een kwestie
van het lostrekken van het geheel.
|
|
Let op het volgende: de kabelbomen zitten op verschillende
plekken vast met tie-raps (van die ratelplasticjes) Deze plasticjes (dus NIET
de kabelboom zelf) moet je doorknippen, en nieuwe gebruiken bij montage.
|
|
Let bij montage op het volgende: de stekkers en kabels
op de betreffende plaatsen en gaten doorvoeren, een tekening vooraf maken wil
goed helpen bij terugplaatsing. De luchtslurven willen wel eens tegenwerken
bij plaatsing, goed op letten bij de uitstroomopeningen, als je het geheel terugbouwt.
|
|
Hier het dashboard geheel uitgenomen.
|
|