(geldt alleen voor type
II, vanaf 1986).
De mogelijkheid tot inbouwen van extra dashboardmeters bij BX 16, 19, en
de dieselvarianten. (BX 1400 dus niet). Voordat met de inbouw/overbouw
wordt begonnen is het belangrijk dat de onderstaande tekst goed
doorgelezen wordt, om er zeker van te zijn wat er allemaal bij komt
kijken en welke problemen er overwonnen moeten worden, alsmede welke
extra onderdelen er benodigd zijn.
Citroen is niet erg gul
geweest met het plaatsen van meters in de cockpit van het dashboard. Zo
zijn alleen de 19 GTi, 19 GTi 16V en de 19 TZi break met extra meters
uitgerust. Bij de 19 TZi break betreft het een oliedrukmeter
(gecombineerd met de oliepeilmeter) en bij de beide GTi's zitten daar
bovendien nog twee meters voor de olie- en watertemperatuur bij. Het is
echter mogelijk de meters naderhand in te bouwen, zeker de
temperatuurmeters is voor de hobbyist goed te doen. De oliedrukmeter
vergt in sommige gevallen wat meer durf, maar een uitdaging is toch ook
wel leuk?
Bij de BX-en die niet voorzien zijn van extra meters
zitten rechts in de cockpit een aantal vlakken met symbolen en
controlelampjes. Deze lampjes worden door de meters overgenomen en in
sommige gevallen lijven er ook lampjes bestaan. In de bovenste helft
zitten lampjes voor het motormanagement (niet aangesloten) en de
turbodruk (voor turbodiesel). In de onderste helft zitten 2 lampjes
die informatie verschaffen over de watertemperatuur, een
geel en een rood lampje. Het gele lampje gaat branden bij een
watertemperatuur van 105 graden, het rode bij 112 graden. Bij inbouw van
een koelvloeistoftemperatuurmeter komt het gele lampje te vervallen, het
rode blijft zijn functie behouden. De temperatuur is van de meter af te
lezen. Bij de olietemperatuurmeter komen de bovenste twee lampjes te
vervallen. Die van het motormanagement is niet aangesloten dus dat
is geen probleem, die van de turbodruk ook niet, want Citroen heeft dit
lampje later ook laten vervallen (al is het symbool altijd blijven
bestaan). Het is trouwens niet mogelijk de twee temperatuurmeters
afzonderlijk in te bouwen, ze vormen een geheel.
Rechts in het
dashboard zitten boven in een meter voor het oliepeil, en onderin een
meter voor de tankinhoud. De beide meters en het functioneren ervan
blijft zoals het is, met dien verstande dat de oliepeilmeter na ong 15
seconden de oliedruk aan gaat geven (15 seconden na aanzetten contact
c.q. motor). Voor een diesel heeft het inbouwen van dit rechter setje
meters niet zonder meer zin, want het blok is niet voorzien van een
opening waar de betreffende sensor op aangesloten kan worden, ten
tweede is het belangrijk dat de oliedrukschakelaar, die beneden 0,3 bar
oliedruk aan gaat, blijft functioneren. En dat het bijbehorende lampje
blijft branden, wanneer dit optreedt. De meter is namelijk niet
nauwkeurig genoeg om dit af te kunnen lezen.
Wat heb je hiervoor
nodig: - meters uit een GTi of uit een 16V (of een complete cockpit,
merk Veglia) - sensoren voor olietemperatuur, oliedruk en oelwatertemperatuur
- voor olietemperatuur een aangepaste carterpan De sensoren die
benodigd zijn, zitten bij diesel- en benzinemotoren niet allemaal op
dezelfde plek.
De koelvloeistoftemperatuursensor komt zowel bij
diesel als bij benzine in de plaats van de thermosschakelaar die het
gele lampje voor de koelvloeistoftemperatuur bedient (die dus
schakelt bij 105 graden). De thermosschakelaar en temperatuursensor zien
er beide bijna hetzelfde uit, een messing cilindertje met schroefdraad
en een elektrisch aansluitpunt. De thermosschakelaar kan alleen een
lampje laten branden en de temperatuursensor kan een meter aansturen.
Bij de dieselmodellen zit deze schakelaar op het thermostaathuis en bij
benzinemodellen achter op de cilinderkop, onder het thermostaathuis. In
beide gevallen zitten er op die plaats meerdere schakelaars, zowel voor
het gele als het rode temperatuurlampje, en om nu uit te vonden welke
verwisseld moet worden, doe dan het volgende: zet het contact aan en
laat de betreffende draad, die met een stekker op de schakelaar zit,
direct contact maken met de massa. Wanneer op het dashboard het gele
lampje gaat branden, dan heb je de goede schakelaar (en
schakelaardraad) te pakken. Deze schakelaar moet dus vervangen worden
door de sensor. De sensor is bij de Brezan verkrijgbaar van het merk
FACET, onderdeelnummer 7.3007, en is geschikt om een meter aan te
sturen. Bij het losschroeven van de schakelaar zal er een beetje
koelvloeistof uit het motorblok lopen maar wanneer er snel gewisseld
wordt, dan zal deze lekkage minimaal zijn. Prijs van de sensor ligt
rond de 20 gulden.
De olietemperatuursensor is een iets
ingewikkelder verhaal. De olietemperatuur wordt in de carterpan
gemeten. De standaard carterpan is echter niet voorzien van
schroefdraad om een dergelijke sensor in te schroeven. De airco-rijders
zijn in het voordeel, want deze wagens zijn voorzien van een aluminium
carterpan, waarin de voorziening al wel zit. Boven de olieaftapplug
zit nog een stop die er uit gedraaid moet worden, waarna de sensor er in
gedraaid kan worden. Let er wel op dat de olie uit de carterpan loopt
wanneer de stop er uit gedraaid wordt, een opvangbak is nodig, de olie
kan na montage van de sensor terug in het motorblok gegoten worden.
Wanneer de carterpan niet voorzien is van een dergelijke stop dan rest
er niets meer dan een andere carterpan te monteren die deze voorziening
wel heeft, er is echter een uitweg. En dat is door de bestaande
aftapplug te vervangen door de olietemperatuursensor. De plug er uit
draaien, olie uiteraard opvangen en de sensor er in schroeven. Let er
wel op dat in dit geval bij iedere olieverversing de sensor er
uitgedraaid moet worden, wat de sensor op den duur kan beschadigen. Maar
het is wel veruit de eenvoudigste oplossing. De sensor wordt eveneens
bij Brezan verkocht onder nummer FACET 7.3099.
De oliedruksensor
wordt in de hoofd-oliegalerij ingebouwd. Aan de voorzijde van het blok
zit, naast het oliefilter, de oliedrukschakelaar ingebouwd. Deze
schakelaar ziet er bijna net zo uit als de olietemperatuursensor. Naast
deze schakelaar zit een klein stopje in het blok, waar de oliedruksensor
ingeschroefd kan worden. Zit dit stopje er niet en/of zit er een blind
gat, dan is inbouwen van de oliedruksensor niet mogelijk en heeft
inbouwen van deze meter dan ook geen zin. Zit er wel een stop dan moet
deze er uitgedraaid worden en kan de oliedruksensor er ingeschroefd
worden. De oliedruksensor ziet er uit als een wil tonnetje met een
diameter van ong. 4-5 centimeter en een elektrisch contact. Het
voordeligst is deze ook van de sloop mee te nemen want een nieuwe kost
ruim 100 gulden. Bij een GTi of 16V, waar hij standaard ingebouwd zit,
is hij echter moeilijk bereikbaar want hij zit achter het
inlaatspruitstuk. Van een BX SPORT kan hij ook gebruikt worden, dan is
hij iets makkelijker bereikbaar.
De meters zitten uiteraard in
de cockpit ingebouwd. Op de sloop is een dergelijke cockpit vaak te
krijgen voor tussen de 25 en 100 piek. BELANGRIJK! Om de meters over te
kunnen bouwen moet het merk van de beide cockpits 'Veglia' zijn. Dit
merk is te vinden op de toerenteller of tijdklok, afhankelijk wat er
gemonteerd is. Er bestaat ook een merk JAEGER, bij deze cockpits zijn
alle meters tot een geheel samengebouwd en is afzonderlijk uit- en
inbouwen niet mogelijk. Ook zijn de onderdelen tussen beide merken NIET
uitwisselbaar. Ombouw van een Jaeger-klokkenwerk gaat wel, wanneer dus
alle meters (in feite dus de hele cockpit) wordt omgebouwd. Met als
gevolg dat een evt. kilometerstand afwijkend kan zijn. De verdere
beschrijving geldt voor een Veglia-cockpit. Omdat je een aantal
stekkerdraden nodig hebt om de meters aan te kunnen sluiten moet je op
de sloop niet de stekkers loshalen maar de draden doorknippen en de
cockpit met stekkers en al meenemen. De contacten in de stekkers maken
het mogelijk het geheel netjes af te werken. Later kom ik hier op terug.
Elders op deze homepage staat de beschrijving van het uit- en inbouwen
van een compleet dashboard, waar ok de beschrijving voor het loshalen
van de cockpit staat. De bedoeling is zo ver te gaan, dat het
klokkenwerk met de meters los ligt. Van hier af is het makkelijker de
verdere overbouw-werkzaamheden op een tafel met voldoende
werkruimte te doen.
We nemen eerst het klokkenwerk met de extra
meters, die van de sloop dus. De plastic glazen kap zit geklikt op het
klokkenwerk. Eenvoudigweg de klemmen openbuigen en het geheel komt los.
Vervolgens zijn er op het afleesgedeelte van de meters aan de boven- en
onderkant een schroefje te zien. Met een dopje of sleuteltje deze
schroefjes verwijderen (5,5 mm). Met een klein combinatietangetje
gaat dat ook. Let er op geen krassen te maken want dat zie je later
altijd weer. Vervolgens zie je aan de achterkant van de meters 2 x drie
moeren zitten, deze loshalen met sleutel 6 of 7 (beiden zijn ooit
toegepast). Nu kun je de meters, beide tegelijk, naar voren toe drukken,
met behulp van de uitstekende stukjes schroefdraad. Het zwarte kunststof
met de schaalverdelingen zit namelijk met een slap soort lijm
vastgeplakt aan het huis, voorzichtig drukken dus. De beide meters
zitten nu los. Voor de cockpit zonder de meters geldt hetzelfde, alleen
de 2 x drie moeren aan de achterkant ontbreken nu. Het zwarte stukje
kunststof (in dit geval dus zonder de schaalverdelingen maar met
symbolen) voorzichtig met een schroevendraaier opwippen, het zit ook
vastgeplakt (vergeet niet die twee kleine schroefjes met dopje 5,5). De
meters kunnen nu in de ontstane opening gedrukt worden, vastzetten met
de 2 x drie moeren en de kleine schroefjes. Het hele bovenstaande
verhaal gaat ook op voor het rechtergedeelte, met
oliepeil/oliedrukmeter en tankinhoudsmeter. Tenzij het hier een
(turbo)diesel betreft want we hadden al geconcludeerd dat een
diesel-blok niet is voorzien van een opening voor een oliedruksensor,
in welk geval het aanbrengen van een meter hiervoor dan ook geen zin
heeft. Achter de oliepeil-oliedrukmeter zit wel een stukje
elektronica in een extra opgeschroefd kunststof huisje, aan de
achterkant van het klokkenwerk, dat eerst verwijderd dient te worden,
dit geldt ook als er alleen een oliepeilmeter gemonteerd is. Als er
alleen een tankinhoudsmeter gemonteerd is dan zit dit stukje elektronica
er niet.
Wordt er wel een oliepeil-oliedrukmeter ingebouwd dan is
het belangrijk, dat het stukje elektronica van de nieuwe cockpit wordt
gebruikt en niet de bestaande. Het verschil zit hem in het feit dat de
elektronica met alleen oliepeilmeter 4 elektrische contacten heeft, en
met oliepeil-oliedrukmeter 6. De twee extra contacten regelen de werking
van het drukgedeelte van de oliedrukmeter.
De cockpit is nu
klaar maar kan nog niet ingebouwd worden, eerst moeten er nog een
aantal extra draden gelegd worden voor de signaalgeving en de voeding
van de temperatuurmeters.
De temperatuurmeters hebben een
contact-plus en een massa aansluiting nodig (gemeenschappelijk voor
de beide meters) en voor elke meter afzonderlijk een signaaldraad.
Voor de oliedrukmeter is er alleen een extra signaaldraad nodig. De
contact-plus en de massa zijn al aangesloten dus de signaaldraden
volstaan. Op het klokkenwerk zitten 4 stekkers op een rij, twee
witte, een groene en een blauwe. bovendien zit er een driepolig
stekkertje dat onderin gedrukt zit, met slechts 1 draadje. Dit
stekkertje zit in een schuine stand gemonteerd, onder de
toerenteller/tijdklok. Dit draadje op dit stekkertje is de
oorspronkelijke signaaldraad voor het gele
koelvloeistoftemperatuurlampje. Het stekkertje is niet meer nodig, het
draadje kan kort bij het stekkertje afgeknipt worden, het draadje hebben
we wel nodig.
Nu komen de losse stekkers die we extra meegenomen
hadden van de sloop te pas. Met een stanleymes snijden we een
sloop-stekkerblok open (ik bedoel een van die vier op een rij) om
daarvoor een contactje met een stukje draad uit te halen. In totaal
hebben we 3 contactjes nodig dus deze kun je alvast uit de
sloop-stekkers halen. Soldeer een van de draadjes met contact aan het
zojuist losgeknipte draadje in de auto. (daar waar we die driepolige
stekker losgeknipt hebben). Neem nu de langste witte stekker (van die
vier op een rij) in de auto en druk dit losse contactje achter in de
stekker op positie nummer 6 (op het stekkerblokje zijn de draden
genummerd). Voor de olietemperatuurmeter moeten we een extra draad de
motorruimte in trekken, die daar op de sensor in de carterpan
aangesloten wordt en op het witte stekkerblok aangesloten wordt, op
dezelfde manier als boven beschreven, op positie nummer 7 in het witte
stekkerblok. Ook voor de oliedrukmeter moet een extra draad getrokken
worden, die in de motorruimte op de oliedrukmeter aangesloten wordt, en
op het andere witte stekkerblok op positie nummer (*).
Verder
rest testen van het geheel, dwz klokkenwerk aansluiten maar nog niet
definitief inbouwen, en kijken of de meters uitslaan bij het
warm-worden van de motor. Voor de olietemperatuur duurt dit wel even,
dus geduld is hier nodig. Wanneer alles goed werkt kan alles weer
samengebouwd worden en ben je in het vervolg beter geïnformeerd over de
toestand van de motor.
(*) : Nood van de pagina bezoeker.
Met veel plezier heb ik jou internetpagina over de BX bekeken. Zeker het
verhaal over de draagarmlagers komt voor mij goed van pas. Ook je verhaal
over het inbouwen van de extra meters (olie- en water temp en oliedruk) heb
ik gelezen. Wat er nog niet vermeld staat is het pin nummer van de
aansluiting voor de oliedruk sensor op het witte stekkerblok. Dit moet in
ieder geval nummertje 2 zijn. Ik weet niet of je in het bezit bent van een
vraagbaak van Haynes, anders kun je het zelf verifieren op pagina 409 in het
schema op positie 17. Mazzel Tom |
|