Distributieriem in uit- en inbouwen, kleppen stellen
en waterpomp vervangen.
|
Deze beschrijving behandelt de diesel- en turbodieselmodellen. Het principe
is voor beide motoren hetzelfde, maar bij de turbodiesel moeten er een
paar extra onderdelen verwijderd worden. Dit zijn de lange slang vanaf
het luchtfilter, die achter de radiateur loopt, de geribbelde slang boven
de distributieriemkappen en de intercooler (om het kleppendeksel bereikbaar
te maken).
|
Omdat het hier om een TURBO gaat moet er hier en daar wat verwijderd
worden
|
|
Lucht inlaat slang die voor langs de motor licht en de intercoler die
op de klepdeksel licht. Deze moet verwijderd worden als je de kleppen
gaat stellen.
|
|
Hier naast zie je de waterpomp. Deze was gaan lekken, daardoor moest
de pomp vervangen worden. Als de distributieriem al een tijdje mee draait,
is het aan te raden om deze ook te vervangen.
|
|
Plus dat ik altijd de kleppen controleer op klepspeling, aangezien je
later, wanneer de kleppen gesteld moet worden, weer je riem moet vervangen.
|
|
Kleppen stellen: meet met een voelermaatje van de juiste dikte de
speling tussen de nok en de stoter, als de nok recht van de stoter af
wijst. Een stroef bewegend voelermaatje wil zeggen, dat de speling in
orde is.
|
|
Klepspeling is voor een D9B dat is een 1900 diesel;
0,07 - 0,23 |
inlaatklep (koud) |
0,22 - 0,38 |
uitlaatklep (koud) |
Klepspeling voor een A8A dit is een TURBO;
0,15 + 0,08 |
inlaatklep (koud) |
0,30 + 0,08 |
uitlaatklep (koud) |
|
|
Zet de BX aan de voorkant op blokken (assteunen). Maak om te beginnen
de dynamo los en verwijder de dynamoriem. Zorg dat de motor ondersteund
wordt en verwijder dan de distributiekappen (zwarte kunststof kappen),
de motorsteun en de beschermplaat in de wielkast.
|
Verdraai de motor zo, dat de blokkeerbouten (M8, zie foto's) (1) (2)
(3) en de blokeerpen (8 mm-pen) voor het vliegwiel aangebracht kunnen
worden.
|
|
|
|
Draai de klembout (4 zie hier naast) en de moer (5) enkele slagen los.
|
|
Druk de spanrol naar achteren (ik zet altijd een breekijzer tussen de
motorsteun en de spanrol, je kunt ook een 3/8' verloopdop met ratel gebruiken)
en zet de spanrol weer vast.
|
|
Verwijder nu de krukaspoelie.
|
|
Verwijder de distributieriem. Aangezien de waterpomp kapot was moest
ik de pomp ook nog vervangen, anders kan je de nieuwe distributieriem
weer monteren. Moet je ook de waterpomp vervangen, kijk dan eerst hieronder
voor het vervangen van de waterpomp.
Let er wel op dat de blokkeerbouten en de blokkeerpen nog op hun plaats
zitten als je de riem weer monteert. Begin bij de nokkenaspoelie, dan
over de branstofpomppoelie, en ga dan naar beneden over de geleiderol
naar de krukaspoelie. Ga dan over de waterpomp, vervolgens de spanrol
en dan kom je weer bij de nokkenaspoelie uit. Let er op dan de riem ondertussen
niet verschoven is. Tip: merk de oude riem voordat je hem verwijdert met
tipp-ex, zowel op de riem als op de poelies, en neem de merktekens over
op de nieuwe riem. Maak dan de spanrol weer los en span de riem met de
druk die de spanrol geeft, en zet de spanrol weer vast. Verwijder de blokkeerbouten
en de pen. BELANGRIJK! Draai de motor twee volledige slagen rond in de
draai richting. Wanneer de motor niet stuit tijdens het draaien, dan kun
je er van uit gaan dat de riem goed zit en kun je met starten geen schade
veroorzaken. Een startmotor is namelijk sterk genoeg om de kleppen kapot
te drukken. Maak de spanrol nog een keer los en laat de spanning op de
riem komen, door de veer die in de spanrol zit. Zet nu de spanrol vast
(aanhaalmoment 18 Nm (1,8 kgf.m). Kontroleer of de borgbouten en de borgpen
nog zonder problemen gemonteerd kunnen worden. Nu de blokkeerpen in het
vliegwiel zit kan je de krukaspoelie monteren. Zet de bout vast met borgvloeistof
(aanhaalmoment 150 Nm (15,0 kgf.m).
Verwijder de blokkeerpen en bouten. Breng de V-snaar van de dynamo aan
en span hem. Monteer de distributiedeksels en de beschermplaat in de wielkast.
|
Het verwisselen van de waterpomp: Tap het koelvloeistof af. Bij een
turbodiesel gaat het gemakkelijk (zie foto), er zit een aftapstop onderop
de radiateur. bij een 1900 diesel moet je de onderste dikke waterslang
los halen. Doe dit aan een kant en laat het water er uit lopen.
|
|
Maak de 5 boutjes los bij de waterpomp.
|
|
En verwijder de pomp.
|
|
|
|
Plaats nu de nieuwe pomp, en let op de pakking. Zorg dat die goed achter
de pomprand komt. Zorg ook dat de afdichtvlakken op het motorblok, voor
de pakking, mooi schoon zijn. Vuile vlakken kunnen opnieuw voor lekkage
zorgen.
|
|
Tekst ondersteuning IJsbrant Smitt.
IJsbrant
Smitt's BX pages
Copyright (c) 2005 RT- WEB design. All rights reserved. Update 19-04-2010
roel@citroenbx.nl
|