Draagarmachter
About MyselfMijn BX-enBX TechniekRT-WEBVakantie's

 

Tips 
Versnellingbak 
Onderhoud 
Motor 
Dashboard 

 

[Home][BX Techniek][Onderhoud][ophanging][Draagarmachter]

[Draagarmachter][Fusee][Lager achter][Lager voor]
'foto's' Roel Tiemersma
'tekst' IJsbrant Smitt

draagarmlagers

Wat heb je nodig voor deze reparatie:

  • een krik

  • een set assteunen of bokken

  • ratel of wringijzer met dop 13, 17, verlengstukken en dop 24

  • 1 waterpomptang

  • een ringsleutel of steeksleutel 24 (verstelbare sleutel mag evt. ook)

  • bankschroef

  • hamer en een stuk pijp, bij voorkeur staal (koper/messing is te zacht), diam. ong 25 mm en lengte ong. 40 cm

  • evt. lasapparaat (niet direkt nodig)

  • revisiesetje voor draagarmlagers achter

  •  

  • smeervet

  • 1 Citroen BX met versleten draagarmlagers, bij voorkeur zonder ABS

    Ik ga er voor het gemak dan ook van uit dat je geen ABS hebt.

    Voor het vervangen van de draagarmen ga je als volgt te werk:
    Zet de wagen op bokken of assteunen. Een tweekoloms hefbrug werkt nog makkelijker maar die is natuurlijk niet altijd voorhanden. Zorg wel dat de auto redelijk hoog staat aan de achterkant, en zorg natuurlijk dat hij stevig (en dus veilig) staat. Verwijder dan de achterwielen (op de grond de bouten vast een tikje losdraaien, anders lukt het niet). Zet dan de handle voor de hoogteregeling tussen de voorstoelen in de laagste stand en druk daarna de beide achterdraagarmen omhoog (gaat zwaar) om de olie uit de cilinders terug het reservoir in te drukken.

    Verwijder de remklauw door de twee bouten los te draaien, waarmee de remklauw op de draagarm vast zit.


    De leiding naar de remklauw gewoon laten zitten. Ten eerste zit deze leiding vaak vastgeroest, ten tweede moet je, als je de leiding loshaalt, de remmen ook ontluchten. Je kunt de remklauw nu aan de kant hangen, zorg er wel voor dat je de leiding niet beschadigt.


    Draai nu van onderen af de twee bouten uit de stabilisatorstang. De stabilisatorstang zit met een klemplaat vast, die dus met deze twee bouten vastgeklemd zit. (twee bouten per draagarm wel te verstaan).


    Haal nu de veerclip, waarmee de veercilinder op de draagarm vast zit, los. Met een waterpomptang moet dat eenvoudig gaan.


    Dan komt het zwaarste klusje: het loshalen van de centrale bout waarmee de draagarm vast zit. Je hebt nodig een ratel of wringijzer met verlengstukken en dop 24, en als tegensleutel (lange bout en moer-constructie) werkt een ringsleutel 24 het makkelijkst.


    De bout kun je nu losdraaien, met een pijp als verlenging op de ratel of wringijzer gaat dat makkelijker, want deze bout zit erg vast.


    Als de moer verwijderd is, kun je de lange bout er uit trekken en de draararm naar beneden toe wegkantelen.


    Let er wel op dat de remleiding ook nog in een plastic klemmetje op de draagarm vast zit, de leiding kun je daar zo uit trekken.

    Je hebt dan een losse draagarm in je hand, voor het verdere werk is een bankschroef makkelijk, om de draagarm in vast te zetten.

    De opbouw van de lagers in de draagarm is als volgt: er zitten twee kegellagers in, e1n aan elke kant. De buitenring van de lagers zit in de draagarm geperst, de binnenring, met de kogels (kegels?, eigenlijk wentellichamen genaamd) zit op een hol asje geperst. E.e.a. wijst zichzelf wanneer je de draagarm ziet.

    Aan de buitenkan van elk lager zit nog een pasbus met daarop een keerring, die eveneens op het holle asje geperst zijn. Als de draaramlagers nog gemonteerd zijn, zie je van buitenaf alleen de keerringen en de pasbusjes, en de holle as waar ze zijn opgeperst.

    Met een hamer en een passend gereedschap kun je de holle as er uit tikken. Aan een kan zullen dan de pasbus, keerring en de binnenring meekomen.


    En als de boel echt versleten is, zal het er waarschijnlijk in delen uit vallen.


    Dan zit er tussen de beide buitenringen nog een kunststof huls geklemd. Als je een compleet revisiesetje koopt, en dat is wel het makkelijkste, zit deze kunststof huls er ook bij. Om de binnenringen er uit te halen zijn er twee mogelijkheden: je last er een staafje op, waarop je een beitel oid kunt zetten en de binnenring naar buiten toe kunt tikken.


    De andere mogelijkheid is het eruittrekken van de kunststof bus (dit lukt niet zonder deze bus te beschadigen). Er komt nu een randje van de buitenring vrij, met een ronde buis kun je achter dit randje kracht zetten om de binnenring er uit te tikken (van binnen naar buiten toe).
    Met een inwendige lagertrekker lukt het ook, maar als je deze niet hebt is het een vrij kostbaar gereedschap om deze te kopen als je hem verder toch niet gebruikt.

    Dan is het een kwestie van het terugzetten van de nieuwe buitenringen (VERGEET DE KUNSTSTOF HULS NIET!!!) en de binnenringen van de lagers en de opvulring (zie onder), in omgekeerde volgorde van het er uit halen.

    Het makkelijkst, in ieder geval de minste kans dat je de lagers kapot tikt, is door het geheel in de bankschroef weer samen te persen. O ja, voordat je de holle as weer helemaal in elkaar zet: smeer de boel goed in met vet, niet zuinig zijn. De reden is, dat er dan altijd voldoende smering aanwezig is zodat dat later geen problemen hoeft te geven. Wees niet zuinig met vet!


    Als de lagers e.d. weer op zijn plaats zitten dan kun je de draagarm weer terug in de auto zetten, op omgekeerde manier als hierboven beschreven.

    Succes er mee, en als je nog vragen hebt (vast wel), dan hoor ik het graag.




  • Deze pagina is tot stand gekomen dankzij IJsbrant Smitt.

    IJsbrant Smitt's BX pages

    Succes met de klus.

    Top

    [Up][Next]

    Copyright (c) 2005 RT- WEB design. All rights reserved.
    Update 03-10-2009

    roel@citroenbx.nl