'foto's' Roel Tiemersma
draagarmlagers
Wat heb je nodig voor deze reparatie:
een krik
een set assteunen of bokken
ratel of wringijzer met
dop 13, 17, verlengstukken en dop 24
1 waterpomptang
een ringsleutel of steeksleutel 24
(verstelbare sleutel mag evt. ook)
bankschroef
hamer en een stuk pijp,
bij voorkeur staal (koper/messing is te zacht), diam. ong 25 mm en
lengte ong. 40 cm
evt. lasapparaat (niet direkt nodig)
revisiesetje voor draagarmlagers
achter
|
smeervet
1 Citroen BX met versleten
draagarmlagers, bij voorkeur zonder ABS
Ik ga er voor het gemak
dan ook van uit dat je geen ABS hebt.
Voor het vervangen van
de draagarmen ga je als volgt te werk:
Zet de wagen op bokken of assteunen. Een tweekoloms hefbrug werkt
nog makkelijker maar die is natuurlijk niet altijd voorhanden. Zorg
wel dat de auto redelijk hoog staat aan de achterkant, en zorg natuurlijk
dat hij stevig (en dus veilig) staat. Verwijder dan de achterwielen
(op de grond de bouten vast een tikje losdraaien, anders lukt het
niet). Zet dan de handle voor de hoogteregeling tussen de voorstoelen
in de laagste stand en druk daarna de beide achterdraagarmen omhoog
(gaat zwaar) om de olie uit de cilinders terug het reservoir in te
drukken.
Verwijder de remklauw door
de twee bouten los te draaien, waarmee de remklauw op de draagarm
vast zit.
De leiding naar de remklauw gewoon laten zitten. Ten eerste zit deze
leiding vaak vastgeroest, ten tweede moet je, als je de leiding loshaalt,
de remmen ook ontluchten. Je kunt de remklauw nu aan de kant hangen,
zorg er wel voor dat je de leiding niet beschadigt.
Draai nu van onderen af de twee bouten uit de stabilisatorstang. De
stabilisatorstang zit met een klemplaat vast, die dus met deze twee
bouten vastgeklemd zit. (twee bouten per draagarm wel te verstaan).
Haal nu de veerclip, waarmee de veercilinder op de draagarm vast zit,
los. Met een waterpomptang moet dat eenvoudig gaan.
Dan komt het zwaarste klusje: het loshalen van de centrale bout waarmee
de draagarm vast zit. Je hebt nodig een ratel of wringijzer met verlengstukken
en dop 24, en als tegensleutel (lange bout en moer-constructie) werkt
een ringsleutel 24 het makkelijkst.
De bout kun je nu losdraaien, met een pijp als verlenging op de ratel
of wringijzer gaat dat makkelijker, want deze bout zit erg vast.
Als de moer verwijderd is, kun je de lange bout er uit trekken en
de draararm naar beneden toe wegkantelen.
Let er wel op dat de remleiding ook nog in een plastic klemmetje op
de draagarm vast zit, de leiding kun je daar zo uit trekken.
Je hebt dan een losse draagarm
in je hand, voor het verdere werk is een bankschroef makkelijk, om
de draagarm in vast te zetten.
De opbouw van de lagers
in de draagarm is als volgt: er zitten twee kegellagers in, e1n aan
elke kant. De buitenring van de lagers zit in de draagarm geperst,
de binnenring, met de kogels (kegels?, eigenlijk wentellichamen genaamd)
zit op een hol asje geperst. E.e.a. wijst zichzelf wanneer je de draagarm
ziet.
Aan de buitenkan van elk
lager zit nog een pasbus met daarop een keerring, die eveneens op
het holle asje geperst zijn. Als de draaramlagers nog gemonteerd zijn,
zie je van buitenaf alleen de keerringen en de pasbusjes, en de holle
as waar ze zijn opgeperst.
Met een hamer en een passend
gereedschap kun je de holle as er uit tikken. Aan een kan zullen dan
de pasbus, keerring en de binnenring meekomen.
En als de boel echt versleten is, zal het er waarschijnlijk in delen
uit vallen.
Dan zit er tussen de beide buitenringen nog een kunststof huls geklemd.
Als je een compleet revisiesetje koopt, en dat is wel het makkelijkste,
zit deze kunststof huls er ook bij. Om de binnenringen er uit te halen
zijn er twee mogelijkheden: je last er een staafje op, waarop je een
beitel oid kunt zetten en de binnenring naar buiten toe kunt tikken.
De andere mogelijkheid is het eruittrekken van de kunststof bus (dit
lukt niet zonder deze bus te beschadigen). Er komt nu een randje van
de buitenring vrij, met een ronde buis kun je achter dit randje kracht
zetten om de binnenring er uit te tikken (van binnen naar buiten toe).
Met een inwendige lagertrekker lukt het ook, maar als je deze niet
hebt is het een vrij kostbaar gereedschap om deze te kopen als je
hem verder toch niet gebruikt.
Dan is het een kwestie
van het terugzetten van de nieuwe buitenringen (VERGEET DE KUNSTSTOF
HULS NIET!!!) en de binnenringen van de lagers en de opvulring
(zie onder), in omgekeerde volgorde van het er uit halen.
Het makkelijkst, in ieder
geval de minste kans dat je de lagers kapot tikt, is door het geheel
in de bankschroef weer samen te persen. O ja, voordat je de holle
as weer helemaal in elkaar zet: smeer de boel goed in met vet, niet
zuinig zijn. De reden is, dat er dan altijd voldoende smering aanwezig
is zodat dat later geen problemen hoeft te geven. Wees niet zuinig
met vet!
Als de lagers e.d. weer op zijn plaats zitten dan kun je de draagarm
weer terug in de auto zetten, op omgekeerde manier als hierboven beschreven.
Succes er mee, en als je
nog vragen hebt (vast wel), dan hoor ik het graag.
|
Deze pagina is tot stand
gekomen dankzij IJsbrant Smitt.
IJsbrant
Smitt's BX pages
Succes met de klus.
Top
|
Copyright (c) 2005 RT- WEB design. All rights reserved. Update 03-10-2009
roel@citroenbx.nl
|