LHM
vervangen.
Zorg dat je flink
veel poetslappen of keukenpapier bij de hand hebt voor dit klusje alsmede een
fles wasbenzine, min. 3.5 liter LHM en 2 doorzichtige rubber slangen van pakweg
elk een halve meter.
- Zet de auto in de laagste
stand.
- Maak het systeem drukloos door de bout (12 mm) op de drukregelaar
een slag los te draaien
- Haal het reservoir eruit (poetsdoeken eronder om
lekkende LHM op te vangen): doe dit door:
1. die beugel los te klikken (zit
onder het reservoir vastgeklikt) 2. haal de draden van het peilcontact los (links
van reservoir) 3..kantel de tank en trek voorzichtig de bovenkant eruit met
de octopus eraan vast 4. als de bovenkant eruit is kun je de tank weghalen.
zorg ervoor dat je iets hebt (een klein pannetje bijv. om de tank op te laten
rusten. De onderkant heeft een erg rare vorm. maak de tank goed schoon met
wasbenzine: op de bodem ervan ligt een rond plastic plaatje. Haal dit er ook uit,
evenals de rommel die er ongetwijfeld onder zit. maak aanzuig en retourfilters
schoon: dit moet zich vanzelf wijzen. Ze kunnen erg vies zijn. De werking van
het systeem wordt duidelijk beter van schone filters Vervolgens moet je het
systeem vullen en doorspoelen / ontluchten Monteer
de tank weer
Vul de tank met LHM
Start de motor en laat de motor een minuutje draaien.
Draai nu de schroef op de drukregelaar weer vast Kijk of het systeem op druk
komt. Dit kun je zien doordat het LHM verklikkerlampje in het dashboard uitgaat
of je kunt het horen omdat de drugerelaar een tik (of meer tikken) geeft. Let
op. Het lampje waarschuwt ook voor een te laag LHM peil in het reservoir dus zorg
dat er genoeg LHM in het reservoir zit. Mocht het systeem geen druk opbouwen,
doe dan het volgende: 1.ALs je stuurbekrachtiging hebt, draai het stuur
naar de uiterste stand en terug. Dit moet met de voorwielen op de grond (dus wanneer
de voorkant niet op bokken staat) anders kan er geen druk opgebouwd worden. Als
alles verder goed is, zal het systeem nu wel druk gaan opbouwen. Het sturen zal
ineens licht gaan en het LHM lampje moet doven. 2.Als dit niet helpt
(of wannneer je geen stuurbekrachtiging hebt) zal de pomp waarschijnlijk geen
LHM aanzuigen. De pomp is niet zelf-aanzuigend en als er teveel lucht in de aanzuigleiding
is gekomen, zal deze geen LHM meer kunnen aanzuigen. 3.Maak de achterste
(dikste) slang op het deksel van het reservoir los en giet hier LHM in tot de
slang geheel volzit. Plaats nu de slang weer op de aansluiting en probeer zo weinig
mogelijk LHM te morsen. 4.Start de motor weer en kijk of het systeem
bij herhaling van bovenstaande procedure WEL op druk komt. Mocht het niet willen,
haal de slang weer los en giet er weer LHM in. Nu
het systeem op druk is gekomen, kun je de auto in de hoogste stand zetten. Het
LHM peil in het reservoir kan flink zakken, dus vul het gelijk weer bij. Het niveau
is correct wanneer de vlotter tussen de rode streepjes zit met de auto in de hoogste
stand.
Remleidingen doorspoelen
Achter Hiervoor
moet je de achterwielen demonteren. Dit kan per achterwiel apart of door de gehele
acherkant op bokken te zetten (makkelijker). Uiteraard met de auto in de hoogste
stand.
Doe nu de volgende procedure per kant met draaiende
motor:
Doe een doorzichtige slang op de ontluchtnippel
van de remklauw en hang het uiteinde in een potje
Draai de remnippel een slag los. Laat een assistent de rem intrappen. Bij
de BX is het niet nodig te pompen. Door de speciale werking van de hydraulische
rembekrachtiging volstaat indrukken. Net zolang doorspoelen totdat er weer schone
(gifgroen gekleurde) LHM uitstroomt. WAARSCHUWING!!
De nippels van de remklauw achter kunnen erg vast(geroest) zijn. Als het echt
niet gaat (gebruik vooral je gezond verstand), laat het doorspoelen dan maar even
zitten. Je kunt evt. de nippels inspuiten met kruipolie en het een paar dagen
later nog eens proberen. Maar draai de nippels niet kapot!! Voor De
procedure voor de voorremklauwen is globaal gezien gelijk aan de procedure voor
de achterwielen. Het enige verschil is dat de ontluchtnippels bij de remklauwen
voor in de regel makkelijker los gaan dan achter.
Slotwoord
Het
vervangen van LHM is niet echt lastig of moeilijk, mits je de bovenstaande instructies
toepast. Het kan een hoop problemen met het hydraulische systeem in de toekomst
voorkomen, zoals een slechte remservo of niet goed omhoog komen door slecht werkende
hoogteregelaars.
In geval van twijfel, bijv. wanneer
je je BX net gekocht hebt of deze informatie voor het eerst leest, kun je beter
geen risico nemen. In dat geval: vervang de LHM preventief, maak de filters en
het reservoir schoon (wat minstens zo belangrijk is).
Deze pagina is tot stond gekomen dankzij Marten
Postma.
(c) 2001 Marten Postma
|