LHM-vervangen
About MyselfMijn BX-enBX TechniekRT-WEBVakantie's

 

Tips 
Versnellingbak 
Onderhoud 
Motor 
Dashboard 

 

[Home][BX Techniek][Onderhoud][LHM][LHM-vervangen]

[Hoogteregelaar][Leidingen][LHM-vervangen][schema][Veerbol][Veerbollen-voor]


LHM vervangen.

Zorg dat je flink veel poetslappen of keukenpapier bij de hand hebt voor dit klusje alsmede een fles wasbenzine, min. 3.5 liter LHM en 2 doorzichtige rubber slangen van pakweg elk een halve meter.

  • Zet de auto in de laagste stand.
  • Maak het systeem drukloos door de bout (12 mm) op de drukregelaar een slag los te draaien
  • Haal het reservoir eruit (poetsdoeken eronder om lekkende LHM op te vangen): doe dit door:
    1. die beugel los te klikken (zit onder het reservoir vastgeklikt)
    2. haal de draden van het peilcontact los (links van reservoir)
    3..kantel de tank en trek voorzichtig de bovenkant eruit met de octopus eraan vast
    4. als de bovenkant eruit is kun je de tank weghalen.
  • zorg ervoor dat je iets hebt (een klein pannetje bijv. om de tank op te laten rusten. De onderkant heeft een erg rare vorm.
  • maak de tank goed schoon met wasbenzine: op de bodem ervan ligt een rond plastic plaatje. Haal dit er ook uit, evenals de rommel die er ongetwijfeld onder zit.
  • maak aanzuig en retourfilters schoon: dit moet zich vanzelf wijzen. Ze kunnen erg vies zijn. De werking van het systeem wordt duidelijk beter van schone filters
    Vervolgens moet je het systeem vullen en doorspoelen / ontluchten

    Monteer de tank weer

  • Vul de tank met LHM
  • Start de motor en laat de motor een minuutje draaien.
  • Draai nu de schroef op de drukregelaar weer vast
  • Kijk of het systeem op druk komt. Dit kun je zien doordat het LHM verklikkerlampje in het dashboard uitgaat of je kunt het horen omdat de drugerelaar een tik (of meer tikken) geeft. Let op. Het lampje waarschuwt ook voor een te laag LHM peil in het reservoir dus zorg dat er genoeg LHM in het reservoir zit.
  • Mocht het systeem geen druk opbouwen, doe dan het volgende:
    1.ALs je stuurbekrachtiging hebt, draai het stuur naar de uiterste stand en terug. Dit moet met de voorwielen op de grond (dus wanneer de voorkant niet op bokken staat) anders kan er geen druk opgebouwd worden. Als alles verder goed is, zal het systeem nu wel druk gaan opbouwen. Het sturen zal ineens licht gaan en het LHM lampje moet doven.
    2.Als dit niet helpt (of wannneer je geen stuurbekrachtiging hebt) zal de pomp waarschijnlijk geen LHM aanzuigen. De pomp is niet zelf-aanzuigend en als er teveel lucht in de aanzuigleiding is gekomen, zal deze geen LHM meer kunnen aanzuigen.
    3.Maak de achterste (dikste) slang op het deksel van het reservoir los en giet hier LHM in tot de slang geheel volzit. Plaats nu de slang weer op de aansluiting en probeer zo weinig mogelijk LHM te morsen.
    4.Start de motor weer en kijk of het systeem bij herhaling van bovenstaande procedure WEL op druk komt. Mocht het niet willen, haal de slang weer los en giet er weer LHM in.

    Nu het systeem op druk is gekomen, kun je de auto in de hoogste stand zetten. Het LHM peil in het reservoir kan flink zakken, dus vul het gelijk weer bij. Het niveau is correct wanneer de vlotter tussen de rode streepjes zit met de auto in de hoogste stand.

    Remleidingen doorspoelen

    Achter
    Hiervoor moet je de achterwielen demonteren. Dit kan per achterwiel apart of door de gehele acherkant op bokken te zetten (makkelijker). Uiteraard met de auto in de hoogste stand.

    Doe nu de volgende procedure per kant met draaiende motor:

    Doe een doorzichtige slang op de ontluchtnippel van de remklauw en hang het uiteinde in een potje
     

  • Draai de remnippel een slag los.
  • Laat een assistent de rem intrappen. Bij de BX is het niet nodig te pompen. Door de speciale werking van de hydraulische rembekrachtiging volstaat indrukken. Net zolang doorspoelen totdat er weer schone (gifgroen gekleurde) LHM uitstroomt.
     
  • WAARSCHUWING!! De nippels van de remklauw achter kunnen erg vast(geroest) zijn. Als het echt niet gaat (gebruik vooral je gezond verstand), laat het doorspoelen dan maar even zitten. Je kunt evt. de nippels inspuiten met kruipolie en het een paar dagen later nog eens proberen. Maar draai de nippels niet kapot!!

    Voor
    De procedure voor de voorremklauwen is globaal gezien gelijk aan de procedure voor de achterwielen. Het enige verschil is dat de ontluchtnippels bij de remklauwen voor in de regel makkelijker los gaan dan achter.


    Slotwoord

    Het vervangen van LHM is niet echt lastig of moeilijk, mits je de bovenstaande instructies toepast. Het kan een hoop problemen met het hydraulische systeem in de toekomst voorkomen, zoals een slechte remservo of niet goed omhoog komen door slecht werkende hoogteregelaars.

    In geval van twijfel, bijv. wanneer je je BX net gekocht hebt of deze informatie voor het eerst leest, kun je beter geen risico nemen. In dat geval: vervang de LHM preventief, maak de filters en het reservoir schoon (wat minstens zo belangrijk is).

    Deze pagina is tot stond gekomen dankzij Marten Postma.

    (c) 2001 Marten Postma


  • Succes met de klus.

    Top

    [Previous][Up][Next]

    Copyright (c) 2005 RT- WEB design. All rights reserved.
    Update 03-10-2009

    roel@citroenbx.nl